torstai 13. joulukuuta 2012

Valittaminen kannattaa aina

Jos huomaat tuotevirheen ostoksessasi tai puutoksen tilauksessasi, älä tyydy vain harmittelemaan sitä itseksesi - anna myös valmistajan tai tavaran-toimittajan tietää asiasta!

Virheitä sattuu kaikille, mutta hyvän ja huonon asiakaspalvelijan erottaa siitä, kuinka nämä hoitavat reklamaatiotilanteen. Suomalaiset ovat usein liiankin varovaisia antamaan negatiivista palautetta, kukapa nyt haluaisi leimautua ammattivalittajaksi. Annettu palaute on kuitenkin arvokasta ja sen avulla yritykset voivat kehittää tuotteitaan ja toimintatapojaan; itse asiassa asiakkailta tuleva palaute on tärkeä osa laadunvalvontaa.

Itse en yleensä juurikaan epäröi reklamoida, jos selkeä virhe osuu kohdalleni. En silloinkaan, kun ostamassani kuuden kappaleen jauhelihapihvipakkauksessa olikin vain viisi pihviä, ja pakkauksen yhteispaino oli 330 g:n sijaan 278 g. Minähän marssin heti tiesydameen.fi -sivustolle purkamaan sydäntäni ja antamaan asiakaspalautetta tuotevirheestä. Enkä aivan turhaan - minulle vastattiin ystävällisesti sähköpostitse vielä saman päivän aikana, ja pari viikkoa myöhemmin posti toi pahoittelukirjeen ja sen mukana reseptivihkosen sekä 8 €:n lahjakortin törsättäväksi HK Ruokatalo Oy:n tuotteisiin missä tahansa tuotteita myyvässä myymälässä. Lämmitti mieltä mukavasti.

Tartuin näppikseen heti myös silloin, kun joululahjoja kosmetiikka-alan verkkokaupasta tilattuani yli 25 €:n ostoksesta luvattu toinen tilaajalahja jäi saapumatta - olihan tilaukseni arvo ollut laskelmoidusti 25,60 €... Jälleen pikainen vastaus sähköpostitse jo pari tuntia palautteen jättämisen jälkeen, pahoittelut tilaajalahjan puuttumisesta paketista, kiitokset yhteydenotosta, jotta yritys voi korjata tapahtuneen, ja lupaus uuden tilaajalahjan saapumisesta parin viikon kuluessa.

Tätä edellinen kismityksen aihe oli Sini-mattopiiska, joka oli alkanut hajota reilun vuoden käytön jälkeen, vaikka sille oli luvattu viiden vuoden takuu. Ostokuittiahan meillä ei tietenkään ollut tallessa, mutta kun reklamoin asiasta Sinituotteelle, he neuvoivat ystävällisesti leikkaamaan kumisen kahvaosan halki ja lähettämään kuvan sieltä paljastuvista valmistuskelloista sekä rikkoutuneesta piiskasta ylipäätään. Tein työtä käskettyä, ja sain vastauksen, että uusi piiska saapuu meille ensitilassa. Mielensäpahoittajan tyynnyttämiseksi pakettiin oli laitettu mukaan myös muutama sieniliina ja muutakin rekvisiittaa.

Olen siis juuri sellainen ärsyttävä niuho, joka tarkastaa kassakuitit ja huomauttaa myyjälle, mikäli tältä on jäänyt se 95 sentin alennukseen oikeuttava tarra "-30 %" huomaamatta, riippumatta siitä kuinka pitkä jono asiakkaita odottaa vuoroaan takanani. Okei, tunnustan, enpä aina kehtaa minäkään avata suutani aivan pahimpaan ruuhka-aikaan... Periaatteessa ja käytännössä tiedän kuitenkin, että reklamointi kuuluu asiakkaan perusoikeuksiin ja siihen on myös oikeus saada kunnollinen ja asiallinen vastine.

Niin no, paitsi meillä kotona - jos hirvipaistia on tehty iso sammiollinen, josta riittää syötävää viikoksi, sitä myös syödään se viikko, eikä yhtään auta, vaikka teinipoika kuinka valittaisi haluavansa pitsaa välillä... Valittaminen kannattaa m e l k e i n aina.

2 kommenttia:

  1. Asiallinen reklamointi auttaa myös sitä valmistajaa parantamaan laatua sikäli kun se sitä kiinnostaa. Minä olen saanut tänä vuonna uuden Martinin puukon ja hyvitykseksi vielä fileerausveitsen. Syynä heikko terä joka katkesi. Tällä viikolla sain pojalle kuulokkeisiin uudet sähköosat (Koss porta pro) kun johto kstkesi liittimen sisältä.

    Paras oli kun eräs Kuopiolainen DNA-kauppa soitteli ja löi luurin aina korvaan vastatessa. Päätin pistää suoraan DNA:lle palautetta kun numerohaulla löytyi liike ja googlettamalla paljon valituksia koskien kyseistä liikettä. Ei ole sen jälkeen tullut yhtään soittoa vaikka DNA pahoittelikin eikä muka ymmärrä miten tämä voi olla mahdollista. Ehkä siihen auttoi sekin etten ole koskaan ollut asiakas ja nykyinen laki kieltää telemarkkinoinnin uusien asiakkaiden hankkimiseksi.

    Hirvipaistista, tuotteessa ei ole virhettä joten siitä on turha valittaa. :-)

    VastaaPoista